gammal skönhetssömn

Nostalgisk som jag brukar vara på mina ensamma lördagkvällar så antar jag utmaningen från kollegan Mie .
Att lista vad jag gjorde för 5, 10, 15, 20 och 25 år sedan kan bli intressant.

För 5 år sedan 2003:
Läste jag tyska B med målet att bli språklärare. Bodde då som nu i vår sunkiga studentlägenhet med sambon, då dock hundlösa. Djupt engagerad i studentkåren och gjorde inte så mycket annat än att ha riktigt roligt och umgås med vänner.

För 10 år sedan 1998:
Gick jag sista året på gymnasiet, hade gjort mitt högskoleprov, sökt högskoleutbildning och eftersom jag fyllde 18 så nyss så blev det en hel del festande den terminen eftersom det var först nu jag kom in överallt. Det häftigaste vi kunde göra var att åka till kompisens pappa i karlskoga och gå på wickan. Herre jösses (suck på mig).

För 15 år sedan 1993:
Gick oskuldsfulla och naiva jag i åttan och vacklade mig sakta in i tonåren. Jag ville hellre vara barn och pojkflicka än tvingas vara vuxen. Ville hellre sjunga i barnkören än i ungdomskören och spelade mycket motvilligt fotboll i B-damlaget eftersom det inte fanns något annat. Jag och bästa kompisen var nog mognare än de flesta när våra idoler redan var galenskaparna och viba femba.

För hiskeliga 20 år sedan 1988:
 Var jag 9 år. Och ja vad gjorde man då. Du skulle förmodligen hittat mig under en gran, i ett dike eller ett träd eller möjlilgtvis i en mörk garderob byggandes ett fort. Vill minnas att jag spelade blockflöjt i skolan och hade faktiskt inte lärt mig knyta skorna men jag hade nog fått min första tandställning. Hade också precis fått nybyggt eget rum. Jag har också ett mycket specifikt minne av att min barndomsvän lars brukade cykla över tidigt som attan på mornarna och höra om vi skulle leka. En morgon var jag inte vaken och skällde ut honom eftersom han inte förstod att jag behövde min skönhetssömn. Hans svar blev såklart att jag inte behövde se bra ut för att leka. Typiskt honom.

För 25 år sedan 1983:
tja ni förstår säkert att jag inte minns särdeles mycket. Jag tultade runt hemma på gården. Följde efter min hjälte Helge (katten) överallt. Satt och sov i traktorn hos farbror eller någon annanstans där jag råkat somna. Kunde då som nu sova precis vart som helst. Jag var också stolt nybliven storasyster.

Mm så var det visst.
Nej nog med nostaligtrippen.. Nu ska jag hämta tvätt och sen sova.

*poff*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback