om mat... mest

Idag har vi haft en hemma-dag. Samtidigt som vi fick en del gjort, känns det på samma gång som att inget hänt.
Vi har inhandlat nästan allt vi behöver för julen i matväg, dock blev vagnen för full innan vi kom till läsken så backen med julmust får vänta till nästa vecka. Vår skinka väger 4,3 kilo, det är nästan 1,5 kilo mer än vad stumpan vägde när hon föddes!
Nu ska bara all maten tillagas och ätas. Det senare lär inte bli ett problem :)
Imorgon tänkte jag ta itu med pepparkakorna och eventuellt blir det lite teamwork på köttbullar. Till sambons stora glädje hade de faktiskt grönkål på maxi, dock inte i säck utan i knippe. Så den blir det också att laga till här nån dag. Fast det får han sköta, han som vet hur det ska vara. Jag tänkte ge mig på att koka egen risgrynsgröt istället. Att köpa färdig risgrynsgröt på jul är ett helgerån!
Om andan faller på kan jag eventuellt tänka mig att baka en liten omgång lussekatter nästa vecka. Hittade en burk saffran i kryddskåpet när vi flyttade, jag trodde den var slut. Med burk menas alltså "färsk" hel saffran från Iran, inte pulveriserad i påse som kan komma lite varstans ifrån. Mina empiriska tester visar att Iranskt saffran är bäst och ger mest smak och färg.

I övrigt så känner jag av graviditeten ganska mycket idag. Är stel och spänd och aningens orkeslös. Kan snart inte lyfta stumpan men det kanske inte är så konstigt eftersom hon väger över 12 kg. Humöret har inte heller varit på topp idag även om jag gjort mitt bästa för att höja det med pepparkakor, choklad och lars vegas trios julskiva. Igår bestod peppningen av werner och werners julskiva samt glöggmingel hos P & M. M kan som vanligt inte bulla upp med lagom tilltugg utan det var kakor, godis, bullar och bröd med ost och P hade griljerat en skinka. Mat till ett helt hockeylag ju :) Hur nice som helst.

Nu ska jag bota mina sista anti-känslor med att leta fynd på tradera. och lite mer choklad :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback