det är synd att klaga

Jag misstänker att uttrycket har sitt ursprung någonstans i den lutterska läran eller den helyllesvenska jantelagen. Hur som helst så stämmer det nog. Det är synd att klaga när man egentligen har det bra. Det är svårt att inte vara nöjd när man får promenera på slingan i skogen som rymmer; haglandskap, en liten tjärn/sjö, skogsängar, stengärdsgårdar, alla sommarens blommor och djur och ändå är det inte långt tillbaka till byn. Barnen sover så gott där ute och jag får välbehövlig och välgörande motion.
Att sen komma hem till sitt hus och få njuta lite saft och pusta i syrendoften i trädgården är inte fy skam. Dessutom är räkningarna betalda och trots att det inte blev många pengar över denna gången så vet jag att det vankas mera nästa månad och jag har inga akuta behov. I alla fall inga som inte går att lösa ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback