Lik, fjärrvärme och 44

Under de senaste dagarna har jag associerat mycket till min hemstad. Alltså staden jag kommer ifrån. Igår råkade jag t.ex. se reklam för bingolotto. Jag undviker det helst men i alla fall. Detta gör att jag nästan omedelbart för repliken "Hej jag är Leif Liket Olsson" i huvudet. Vadan detta undrar ni?

Jo det var såhär att så som sig bör så hade en av skolorna i staden ett teaterspår eller vad man ska kalla det och ett år var deras uppsättning en jätteparodi på alla tvs café och underhållningsprogram. Ett av pausinslagen i denna pjäs var när regissören själv iklädd en halloween inspirerad skelettdräkt stapplar över scenen sägandes just detta. Det var hysteriskt roligt då och jag kan fortfarande se det framför mig. Kul för mig.. men om ni inte hänger med så förstår jag.

Imorse på radion som jag använder för att vakna fick jag en direktlänk till min hemstad då jag hörde reklam för kvällspasset i P3. Jag tyckte att rösten var vagt bekant och jo det var den. Den unge mannen som pratade var Henrik Torehammar. Jag skulle kalla honom vagt bekant, han var med i samma teatergrupp som min bästa kompis och gjorde faktiskt lite nyårsrevy därhemma. Där kom nästa roliga replik in i huvudet som ska läsas med bästa "Farbror Barbro röst": "Fjärrvärme Arne, Fjärrvärme".

Detta är alltså från en nyårsrevy i vevan när Nile City var populära och man gjorde en lokal version av just Farbror Barbro. Denne spelas av just ovan nämde Henrik som istället för Farbror Barbros besatthet av det perfekta ljudet är besatt av just fjärrvärme. Den lokale profil som just här utpekas var stadens Kyrkoherde. Jag vet inte riktigt varför Fjärrvärme skulle vara lösningen i hans fall ;) , men om man ser det hela så att säga mer djupgående så blir det mycket lustigare.

Sista nostalgitrippen hamnade vid dagens skytteträning. Jag och sambon var sena och hungriga så vi svängde förbi nyöppnade Max (woho!). När vi mumsade och pratade med de andra så diskuterade vi alternativ till jättebolagen. Kom då givetvis att tänka på Bobbies. Hemstadens största sensation på länge.. på typ 90-talet. Denna faktiskt väldigt trevliga hamburgerkedja hade 6 kassor vill jag minnas och ganska goda hamburgare. Dock är nog ordet "kedja" lite överdrivet. Tror att den förutom hemma även fanns i grannstaden men någon annan stans har jag aldrig träffat på den ;)

För övrigt så gick det ganska bra att skjuta idag. Dagens toppnotering 44. Det var riktigt länge sedan! Att det ska vara så svårt. *suck*

Och nu!.. blir det sängen.

*poff* /m

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback