tv-beroende = klipsk gorilla?

Det är ganska skönt att sova länge på helgen. Men jag blir lite fundersam på ifall jag sover mer för sovandets skull än för att jag behöver sova. Jag har i alla fall somnat och gått upp i egen takt nu både lördag och söndag och börjar bäva inför veckan då jag skulle behöva somna 22.30 varje kväll för att egenligen orka. Det är mycket sällan det händer. Därav all min trötthet under veckan.
Hur gör man för att ha det lugnt och skönt och iordning på kvällarna så att man kan sova gott och i tid? Jag har ingen aning. Jag yr mest omkring i nån timme innan jag kommer i säng. Inte för jag vet vad jag gör egentligen. Det kanske är dags att ta reda på detta. Vad är det jag gör på kvällarna som gör att jag istället inte sover?
En bov som jag misstänker är tv:n och jag vet också varför. Ett ilansdsproblem av högsta kaliber visserligen men ändå värt att fundera över. På vardagskvällar mellan 21 och 00 går de flesta bra serier/program som jag gillar men på helgerna däremot visar de inget bra alls, då får man verkligen leta. Sover jag då alltså bättre på helgen för att jag inte har tittat på tv? Medan jag under veckan förlorar flera timmars sömnt för att jag vill se något på tv? Hm.
Till min hjälp att stävja detta har jag ju gamla trogna herr VHS som troget spelar in sådant jag absolut inte vill missa. Men så är det de här programmen som man råkar zappa till och tänker att "det håller inte på så länge". Jag måste vända denna trend och beroende.
Ofta på vardagsmorgnarna när min sambo behagar äta frukost med mig så blir alltid tv:n på slagen. Jag äter gärna frukost utan den eftersom jag har svårt att släppa vad som händer på den även om det inte är särskilt intressant och således tar det mig ca 3 gånger så lång tid att äta frukost när han är med. Mina försök till att ha tv:n avstängd har hittills inte lyckats. Sedan står nästan alltid tv:n på när jag kommer hem oavsett om någon tittar på den eller inte. Hur lätt är det inte då att sjunka ner framför den och låta sig översköljas av fördummande pladder eftersom man knappast orkar engagera sig i något krävande efter en lång dag. Och där sitter jag sen. Det är hemskt men sant.

Det måste bli ändring, bot och bättring. Den förhatliga boxen ska inte slås på om det inte är något man planerat att se och måste stängas av när man har sett det man skulle.
Mer icke-tv aktivitet och mer kreativitet innan jag blir reduceras till en klipsk gorilla. Mer frisk luft och mer sociala aktiviteter, så det så.

Söndagsfika någon?

*poff*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback