mammaträning

Detta behöver du: två succesivt ökande vikter/barn. För närvarande har jag en på 14kg och en på 6 kg. Sexkilosvikten använder jag för statisk träning av armar, axlar och mage mestadels.Mycket amma/mata, bära men också lite skumpande. 14-kilosvikten är till mer explosiv träning av samma muskler. Fler snabba lyft med den vikten. Det blir också lite vridmoment.
Till konditionsträningen tillkommer vid behov tre olika vikter(vagnar) i kombination med de andra beroende på vilken vikt,, jag menar barn, som behöver motioneras. Den minsta kan inte väga mer än 5-6kilo men rymmer å andra sidan 14kilosbarnet. Mellanvikten känns ibland tyngst men kanske väger max 12 kg och rymmer 6-kilosvikten. I nödfall går 14kilosklumpen ner men hon trivs inte i den. Den tyngsta är också aningens otymplig och svårmanövrerad väger kanske 10-15 kg samt båda vikterna.
Dessa puttar jag runt i vårt extremt backiga elljusspår i stort sett varje eftermidag. Man förstår lätt att herr Hellner blivit bra skidåkare av att växa upp på det här bygget.
För att variera träningen kan man också bege sig till gymmet(lekplatsen). Där förekommer allehanda lyft av och på redskap samt puttning av gunga och cykelkarusell.
Idag övade vi också det lite udda momentet att putta 14kgs vikten i sin lära gå vagn. Den är inte anpassad för vuxna. Ryggen är trött.

Nu är det helg och imorgon väntar mammans första riktiga barnfritt sedan klump nr 2 kom till världen. Det ska bli supertrevligt.

Kommentarer
Postat av: Snjodis

Funktionell träning, den bästa sorten!

\o/

2012-04-27 @ 20:43:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback